Aktuelles

Widening of the B173 at Michelau

Construction progress

As part of the widening of the B173 at Michelau to four lanes, a new, approximately 160 m long prestressed hollow girder bridge (BW 5-2) will be built. With span lengths of up to 70 m, the three-span bridge will pass over the B173, the two tracks of the Bamberg–Hof train line and the Scheidsbach creek. The composite bridge will be constructed in an elevated position on top of scaffolding in several construction phases.

 

Casting of the deck slab of the first construction phase of BW 5-2 at Michelau

Complex conditions and challenging structural analysis? All that and much more!

In addition to the complex situation with the train tracks and existing structures, the skew and the clothoid curve of the road, the interaction between the structure and the scaffolding represents a great challenge in the design and execution of the project. In the detailed and execution designs carried out by GRASSL, the Sofistik software program was used to model all construction and intermediate states of both the structure and the scaffolding. The modelling of the phase-wise construction of the box girder and deck slab, as well as the analysis and design taking into account the superstructure–scaffolding interaction, required not only specific structural know-how but also close collaboration of all designers and the checking engineer.

  • Büchting und Streit
  • Röro
  • Eiffage

 

Integral, slender and freshly stripped!

As part of the widening of the B173 at Michelau to four lanes, several integral flyovers will be built. We were also responsible for the design and the local construction supervision and site management for structure BW 6-2. This bridge, which can be seen from BW 5-2, boasts an integral frame structure with two prestressed T-girders.  The integral construction method allowed greater span lengths to be executed. At the same time, it poses greater challenges to the design and execution. However, the challenges were mastered successfully due to the fantastic collaboration between the project participants!

 

 

Neben den komplexen Randbedingungen im Bahn- und Bestandsbereich, der Schiefwinkligkeit sowie der Trassierung in einer Klothoide stellt insbesondere die Bauwerks-Traggerüst-Interaktion hohe Anforderungen an Planung und Ausführung. Im Zuge der von uns erbrachten Entwurfs- und Ausführungsplanung wurden mithilfe des Programmpakets von Sofistik sämtliche Bau- und Zwischenzustände inklusive dem Traggerüst abgebildet. Die Modellierung der abschnittsweisen Herstellung von Trog und Fahrbahnplatte sowie die Berechnung und Bemessung infolge der Interaktion zwischen Überbau und Traggerüst erfordert dabei neben dem statischen Know-How auch einen engen Austausch aller beteiligten Planer sowie dem Prüfingenieur.

  • Büchting und Streit
  • Röro
  • Eiffage

 

Integral, schlank und frisch ausgeschalt!

Im Zuge des 4-streifigen Ausbaus der B173 bei Michelau entstehen mehrere integrale Überführungsbauwerke. Dabei durften wir u.a. für das BW 6-2 neben dem Entwurf auch die örtliche Bauüberwachung und Bauoberleitung erbringen. In Sichtweite zum ebenfalls durch uns geplanten BW5-2 ist diese Brücke als integrale Rahmenkonstruktion mit zweistegigem Spannbetonplattenbalken konzipiert. Durch die integrale Bauweise konnten hier größere Schlankheiten des Tragwerks erreicht werden. Gleichzeitig stellt die Integralität höhere Anforderungen an die Planung und Ausführung. Diesen konnten alle Beteiligten in hervorragender Zusammenarbeit gerecht werden!

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